Case studies
02 cze 2022

CITYSCANNER w Warszawie

W okresie 6 miesięcy od momentu uruchomienia projektu, 2 samochody wypracowały dodatkowy wpływ do budżetu miasta w wysokości 7,5 mln złotych.
W okresie 6 miesięcy od momentu uruchomienia projektu, 2 samochody wypracowały dodatkowy wpływ do budżetu miasta w wysokości 7,5 mln złotych.

Opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) w stolicy Polski sprawdzane były codziennie przez 50 pieszych kontrolerów. 130 000 pojazdów codziennie krąży po centrum stolicy w poszukiwaniu miejsca parkingowego. Gdy już znajdą miejsce, zostają dłużej. Średnio przez godzinę i 43 minuty ponad 9000 z nich nie płaciło opłaty za parkowanie.

 

Wyzwania:

  • Wysoki odsetek osób, które nie płacą za parkowanie
  • Niska skuteczność patroli pieszych (kontrolerzy potrzebują około godziny na sprawdzenie 260 samochodów)
  • Niższe od oczekiwanych przychody z opłat parkingowych (w 2018 roku przychody z opłat parkingowych wyniosły zaledwie 100 mln zł)
  • System zachęcający do unikania opłat parkingowych (w 2019 r. kara za nieopłacanie parkowania wynosiła tylko 50 zł/12EUR)
  • Niewłaściwie wystawione mandaty, wynikające z jednorazowej kontroli miejsca parkingowego (patrol wystawia mandat, podczas gdy kierowca udał się do parkomatu w celu uiszczenia opłaty)
  • Konieczność włożenia mandatu pod wycieraczkę samochodu

CITYSCANNER®

CITYSCANNER® skanuje tablice rejestracyjne zaparkowanych samochodów. Wskazuje nie tylko numer rejestracyjny, ale także miejsce parkingowe z dokładnością do centymetrów a także odległość od pojazdu kontrolującego przygotowując dokumentację konieczną do przygotowania opłaty.

Kontrola polega na podwójnym skanowaniu – w ciągu kilku minut – sprawdzeniu samochodu zaparkowanego w tym samym miejscu.
Kontrola jest przeprowadzana dwukrotnie w krótkich odstępach czasu, aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy uiszczają właśnie opłatę parkingową.

CITYSCANNER® automatycznie rozmywa wszystkie obrazy i obrazy ludzi, które mogą znaleźć się w kadrze podczas robienia zdjęć.

W systemie nie ma obrazów z rozpoznawalnymi twarzami, ani numerów aut z odpowiednio opłaconymi opłatami parkingowymi. System jest w pełni bezpieczny i zgodny z RODO.

 

Rezultaty:

  • Ograniczenie obciążenia administracji

  • Wysoka wydajność rozwiązania (260 pojazdów można sprawdzić w 10 minut)

  • Efektywniejsze wykorzystanie patroli pieszych (mogą wybrać konkretne miejsca wskazane przez system e-kontroli CITYSCANNER®, np. tam, gdzie dostępność zeskanowanych rejestracji jest ograniczona z użyciem w pełni kompatybilnej aplikacji e-kontrola)
  • Wzrost płatności opłat o około 10%
  • Mniejsza liczba błędów i odwołań od kar dzięki podwójnemu sprawdzeniu tego samego miejsca w krótkim czasie
  • Kontrola każdego miejsca w strefach Płatnego Parkingu Niestrzeżonego (SPPN) przynajmniej raz dziennie
  • Elastyczność nowego rozwiązania – w przypadku awarii jednego z pojazdów, system można zamontować na kolejnym
  • W porównaniu do stycznia 2019 r. liczba opłat parkingowych wzrosła w 2020 r. o 25 proc. System zweryfikował i nałożył ponad 12 196 dodatkowych opłat za bezpłatne parkowanie.
  • Dzięki zwiększeniu floty do 9 samochodów, w 2021 roku auta e-kontroli przejechały ponad 105 tys. km i skontrolowały ponad 5,6 mln parkujących pojazdów.
  • W 2021 roku po skontrolowaniu pojazdów przez CITYSCANNER® wystawiono 189 124 dokumentów opłaty dodatkowej.

Dokładnie rok temu na ulice Miasto Stołeczne Warszawa po raz pierwszy wyjechały samochody do e-kontroli strefy płatnego parkowania. W ten sposób znacząco uszczelniliśmy system, spada odsetek parkujących „na gapę”. Szacujemy, że e-kontrola jest nawet 10 razy bardziej efektywna niż piesze patrole!

Źródło: Facebook

Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy
Styczeń 2021